2008-05-29 22:40
 Oceń wpis
   
W Kopenhadze organizacja MetroRail 2008 uznała stację Plac Wilsona za najlepszą nową stację metra na świecie. Warszawa pokonała Vancouver, Madryt i Kopenhagę.

Wyróżnienie przyznaje 800 ekspertów z całego świata. MetroRail to instytucja skupiająca specjalistów z różnych dziedzin, zaangażowanych w powstawanie metra.

Zobacz jak wygląda najlepsza stacja metra na świecie:




źródło: rp.pl


2008-05-26 23:29
 Oceń wpis
   
Najdroższy dom jednorodzinny na świecie powstaje w Bombaju ( Mumbai) w Indiach. Buduje go jeden z najbogatszych ludzi świata, potentat naftowy Mukesh Ambani. Forbes szacuje jego majątek na 43 miliardy dolarów.

"Domek", który ma mieć 27 pięter i ponad 170 m wysokości będzie kosztował niemal 2 miliardy dolarów! Każde z jego 27 pięter zbudowano z innych materiałów i ma zupełnie inny układ pomieszczeń. Wśród nich jest m.in. amfiteatr na 50 osób, baseny, sauny zimne i gorące, siłownia, ogrody, tarasy i inne takie gadżety.



Pierwsze sześć pięter to parkingi na wszystkie rodzinne i gościnne samochody. Na dachu oczywiście lądowiska dla helikopterów. Łączna powierzchnia domu to ponad 37 tys. m2. A domek zwany “Antilla” będzie jednorodzinny, bo miliarder będzie mieszkał w nim tylko z żoną i trójką dzieci. O takim drobiazgu jak prawie 600 osób obsługi nie wspominając.

Znajdą się zapewne tacy, którzy stwierdzą, że to nieprzyzwoity wręcz pokaz bogactwa. Ale za to przy takim domu, wart tylko ok. 125 milionów dolarów dom Billa Gatesa jawi się naprawdę nader skromnie.

forbes.com/gadżetomania.pl


2008-05-26 08:33
 Oceń wpis
   
Domkologia to nauka o miejscach stworzonych przez ludzi, które stanowią ochronę przed wszelkim niebezpieczeństwem. Miejsca te, powszechnie nazywane domami, mogą przybierać różne formy i zazwyczaj posiadają kilka funkcji. Jaki jest przepis na dobry i bezpieczny dom? Na to pytanie w bardzo prosty sposób odpowiada ciekawa książka pt. D.O.M.E.K. Wbrew pozorom nie tylko dla dzieci.


D.O.M.E.K. to zbiór najciekawszych przykładów istniejących domów z całego świata. Doboru dokonał sztab niezależnych naukowców kierujących się całkowicie subiektywną oceną. Pomysłowa i zabawna książka, z której młodzi czytelnicy dowiedzą się, jak bardzo różne mogą być ludzkie domy i jak fascynującą sztuką jest architektura została wydana przez oficynę Dwie Siostry. Dowcipne, soczyście kolorowe rysunki i zwięzłe, przystępne opisy prezentują 35 niezwykłych domów stworzonych przez najwybitniejszych architektów świata.



Po przeczytaniu tej książki zrozumiecie jak wspaniałą przygodą może być poznawanie nowych budowli i jak cudowną sztuką jest architektura'' - mówią autorzy. I mają rację:)

źródło: bryla.pl


2008-05-23 01:55
 Oceń wpis
   

Wieża Burj Dubai stała się najwyższą strukturą wzniesioną kiedykolwiek przez człowieka pokonując rekord należący dotychczas do swojego ostatniego konkurenta - nieistniejącego już masztu radiowego w Konstantynowie koło Gąbina.

Jak podaje doskonale witryna burjdubaiskyscraper.com - 20 maja 2008 roku rozpoczęły się prace nad 165 piętrem budynku, które znajduje się na wysokości 649,7 metra. Oznacza to, że pobity został dotychczasowy rekord wynoszący 646,38 metrów należący do masztu radiowego w Konstantynowie koło Gąbina. Maszt Polskiego Radia będący dotychczas najwyższą strukturą wzniesioną kiedykolwiek przez człowieka, zawalił się w 1991 r. z powodu zerwania jednej z lin podtrzymujących jego konstrukcję.

Docelowa wysokość wieżowca Burj Dubai utrzymywana była do niedawna w ścisłej tajemnicy. Inwestor ujawnił jednak nurtującą setki tysięcy miłośników wieżowców kwestię. Wieża Dubaju będzie miała 818 metrów wysokości przy najprawdopodobniej 222 piętrach. Budowa zakończona ma być planowo w sierpniu przyszłego roku.

źródło:bryla.pl



2008-05-19 23:29
 Oceń wpis
   

Do 2010 roku Ministerstwo Infrastruktury chce usunąć z polskiego prawa przepisy utrudniające budowanie. Ministerstwo przygląda się obecnie warunkom technicznym, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

Nowe normy mają być elastyczne i nawiązywać do tych w krajach zachodnich. W niektórych krajach, m.in. w Wielkiej Brytanii, jest możliwość wprowadzania standardów budowlanych określanych lokalnie. W ramach uchwały lokalnych władz samorządowych . Resort Infrastruktury będzie rozważał w projekcie zmian - możliwość wprowadzania takich lokalnych unormowań. 

Zmiany pozwolą sporo zaoszczędzić inwestorom. Zdaniem specjalistów stanowisko garażowe wybudowane zgodnie z normami krajów zachodnich może być tańsze o 30 proc. Nowe przepisy nie wejdą jednak w życie szybciej niż 1 stycznia 2010.

Więcej w artykułe opublikowanym przez Rzeczpospolitą



2008-05-18 00:59
 Oceń wpis
   
Rok temu, 17 maja 2007 r. zmarł profesor Wiktor Zin.



14 września 1925 - 17 maja 2007

 


2008-05-13 22:50
 Oceń wpis
   

Bardzo ciekawy artykuł autorstwa Jonasa Rabinovitch'a i Jozefa Leitmana ("Świat Nauki" nr 5 z 1996 r.) przedstawia skuteczne sposoby rozwiązywania problemów wielkiego miasta niewielkimi środkami, z udziałem mieszkańców i zgodnie z ich potrzebami.

"Dlaczego Kurytybie udało się rozwiązać problemy, którym inni nie sprostali? Dzięki postępowym administratorom zdecydowano się tu wypróbować nowe metody służące rozwojowi miejskiemu opartemu na przewadze komunikacji publicznej nad transportem indywidualnym, dostosowaniu się raczej do warunków naturalnych niż działaniu przeciw nim, wykorzystaniu istniejących możliwości zamiast najnowszych technologii oraz innowacjach wprowadzanych z udziałem mieszkańców zamiast odgórnie narzucanych planów. Taki sposób myślenia w latach sześćdziesiątych stopniowo zyskiwał oficjalne poparcie, w roku 1971 zaś burmistrz wizjoner Jaime Lerner, z zawodu architekt i urbanista, uczynił go urzędowym programem działania. Minione ćwierćwiecze wykazało, że był to właściwy wybór; Rafael Greca, obecny burmistrz, kontynuuje politykę poprzedniego zarządcy."

Pierwszym krokiem było przeciwdziałanie powodziom poprzez budowę sprawnego systemu melioracyjnego, zakaz zabudowy wzdłuż cieków wodnych, tworzenie parków i terenów zielonych w sąsiedztwie cieków i w naturalnych zagłębieniach terenu:

"Od roku 1966 zaczęto kopać rowy odwadniające na pozostawionych w tym celu pasach gruntu i nie wydawano zezwoleń na zabudowę nisko położonych terenów. W roku 1975 wprowadzono surowe przepisy w celu ochrony prawnej naturalnego systemu odwadniającego. Aby zagospodarować tereny podmokłe, przekształcono wiele nabrzeży w parki, budując sztuczne jeziora przejmujące falę powodziową. W parkach posadzono liczne drzewa, zlikwidowane zaś fabryki i inne budynki nadbrzeżne przeznaczono na obiekty sportowo-wypoczynkowe. Autobusy i ścieżki rowerowe połączyły parki z miejskim systemem komunikacyjnym."


Opera House w Kurytybie, ze strony home.clara.net

Parki Kurytyby, tworzone w okresie największego rozwoju miasta, związanego z gwałtownym wzrostem liczby mieszkańców, pozwoliły zwiększyć powierzchnię terenów zielonych przypadających na jednego mieszkańca z 0.5 m2 w 1970 roku do 50 m2 dzisiaj. Na ich tworzenie przeznaczono nie nadające się do zabudowy podmokłe tereny w zagłębieniach rzecznych. Tym samym całkowicie rozwiązano problem melioracji, unikając kosztownych inwestycji związanych z budową skomplikowanego systemu rur i urządzeń odwadniających.


Park Tanqua ze strony curitiba-parana.com

Nie umiem w tym miejscu powstrzymać się od gorzkiej refleksji jak bardzo to podejście różni się od krótkowzrocznej polityki wielu samorządów lokalnych wymuszających na twórcach planów zgodę na zabudowę w dolinach rzecznych, na terenach zupełnie do tych celów nie przystosowanych...

Źródło "Świat Nauki" nr 5 z 1996 r.

Tagi: brazylia, urbanistyka, Kurytyba, parki, melioracja


2008-05-12 21:48
 Oceń wpis
   

 

Relaks na zielonej trawce w samym centrum Poznania bez obaw, że straż miejska wypisze nam mandat? To jest możliwe - twierdzi poznański architekt i projektant Paweł Grobelny. Wymyślił, by Plac Wolności zamienić w wielką, zieloną łąkę.

Park Wolności na Placu Wolności - taka jest propozycja Grobelnego na ożywienie i zagospodarowanie tego miejsca. - Od dawna męczy mnie ta pusta przestrzeń i chyba nie jestem w tym odosobniony - tak patrzy dziś na centralny plac w mieście młody poznański projektant, absolwent Architektury i Wzornictwa na ASP.

Pomysłów jak to zmienić miał kilka. Najpierw chciał stworzyć na placu plażę, ustawić leżaki. - Ale w rezultacie postawiłem na trawnik, bo nie mamy w centrum Poznania zbyt wielu zielonych miejsc - tłumaczy.

Architekt proponuje na kilka letnich tygodni przykryć betonowe płyty placu sztuczną trawą, gdzieniegdzie zamontować oparcia z płyty OSB (także pokryte murawą), na których można wygodnie usiąść i odpocząć. - Projektując Park Wolności myślałem przede wszystkim o zbliżającym się Festiwalu Malta. To, czego mi co roku brakuje na Malcie to miejsce, gdzie ludzie mogą pobyć pomiędzy spektaklami, przejrzeć program. Dotąd maltańscy widzowie chowali się po knajpach - mówi.

- Już skontaktowałem się ze szawajcarską firmą, która realizuje tzw. murawy dekoracyjne. Nie trzeba ich pielęgnować ani podlewać - relacjonuje projektant. Wstępnie oszacował także koszt powstania Parku Wolności. Nie jest mały. - Żeby zapełnić cały plac trawą potrzeba ok. 1 mln zł, ale ostatecznie można zmniejszyć powierzchnię łąki, a zatem i koszty jej realizacji - tłumaczy. Jest gotów poszukać sponsorów przedsięwzięcia. - Jak już wymyślam projekt to chcę, by został realizowany. Nie lubię robić rzeczy do szuflady - zaznacza.

źródło: GW/Poznań

 



2008-05-08 01:30
 Oceń wpis
   

W przyszłym roku wieża Eiffla w Paryżu obchodzić będzie 120-lecie istnienia. W konkursie na jej rocznicową modyfikację zwyciężył projekt grupy Serero Architects. Zakłada on, że platforma widokowa na jej szczycie może zamienić się w latający talerz.



Architekci z paryskiego studia mówią‚ że wygenerowali komputerowo „skrypt DNA” wieży‚ to znaczy przeprowadzili badania jej konstrukcji i struktury. I zaproponowali projekt‚ który jej nie narusza‚ stąd nazwa Eiffel DNA.

Remodyfikacja polega na powiększeniu trzeciej platformy widokowej na wysokości 276 m. Oryginalna ma kształt sześcianu. Po przebudowie jej powierzchnia powiększyłaby się z 280 mkw. do 580 mkw. To rodzaj trzywarstwowego talerza przykręconego do istniejącej konstrukcji. Wykonanego z kevlaru‚ stosowanego m.in. w konstrukcji samochodów wyścigowych. Z przejrzystego talerza roztaczałaby się panorama Paryża.


Projekt modyfikacji rozpętał burzliwą dyskusję. Wspaniałe! – zachwycają się jedni. Potworne! – piszą inni. Jednym kształt nowej platformy przypomina kosmiczny spodek. Złośliwi twierdzą‚ że raczej latającą amebę. W przeddzień 120 urodzin wieża Eiffla (całkowita wysokość 312 m‚ waga 9700 ton) wzbudza znów takie emocje‚ jak wtedy, gdy powstawała. Dziś nikt sobie nie wyobraża Paryża bez niej‚ ale gdy ją stawiano, miała więcej krytyków niż entuzjastów. W końcu XIX wieku nie brakowało głosów‚ że: „Zeszpeci i zhańbi Paryż!”‚ „Precz z tym szkieletem z nitowanej blachy!”. Rocznie wieżę Eiffla odwiedza 6‚9 miliona turystów. Kiedyś wspinali się po 1792 stopniach pieszo. W 1923 roku Pierre Labric pobił rekord‚ wjeżdżając na rowerze po 347 stopniach na pierwszą platformę. Dziś turyści mkną szybkimi windami na platformy widokowe (dwie pierwsze na wysokości 58 i 115 m). Chętnych nie brakuje. Nowa pojemniejsza platforma na szczycie usprawniłaby ten ruch.


Nie wiadomo jednak‚ czy projekt doczeka się realizacji. Grupa zarządzająca wieżą Eiffla stanowczo go odrzuca.

źródło: rp.pl


2008-05-07 00:31
 Oceń wpis
   

Zakończył się wybór projektów w ramach pierwszego naboru wniosków na tworzenie projektów URBACT II (call for proposals). Decyzją Komitetu Monitorującego URBACT II zatwierdzone zostały 24 sieci tematyczne oraz 7 grup roboczych. Wśród partnerów wybranych projektów znalazło się 11 polskich miast, jedna polska uczelnia wyższa, jeden samorząd województwa oraz Instytut Rozwoju Miast.

Komitet Monitorujący podjął decyzję o wybraniu projektów, które zostały najwyżej ocenione przez zewnętrzny panel oceniający (komisję ekspertów) , tak aby zagwarantować wysoki poziom projektów URBACT a także całego programu.

Polskie miasta ubiegające się o uczestnictwo w projektach programu URBACT II stanowiły jedną z liczniejszych grup. Ogólnie polskie miasta starały się o udział w 21 sieciach tematycznych oraz 7 grupach roboczych. W grupie tej znalazło się trzech partnerów, którzy ubiegali się o bycie partnerem wiodącym projektu – były to Leszno, Szkoła Wyższa Ateneum oraz Warszawa. Niestety ostatecznie wśród wybranych projektów nie znalazł się żaden projekt, którego partnerem wiodącym byłoby miasto/instytucja polska.

Wśród partnerów zatwierdzonych projektów URBACT II znalazło się jak na razie 11 polskich miast, Politechnika Gdańska, Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Instytut Rozwoju Miast z Krakowa.

Polscy partnerzy projektów URBACT II:

Sieci Tematyczne:

  • Częstochowa (City Regions Net)
  • Kielce (City Regions Net)
  • Białystok (Redis)
  • Warszawa (My Generation)
  • Siemianowice Śląskie (SUITE oraz sieć NetTopic)
  • Gliwice (Fin-Urb-Act)
  • Tarnów (Greening SMEs)
  • Ruda Śląska (RegGov)
  • Łódź (Building Heathy Communities)

Grupy Robocze:

  • Politechnika Gdańska (HOPUS)
  • Bytom (LUMASEC)
  • Słubice (EGTC)
  • Samorząd Województwa Mazowieckiego (NODUS)
  • Instytut Rozwoju Miast w Krakowie (Joining Forces)

Projekty zatwierdzone wchodzą właśnie w fazę rozwojową i mają teraz czas na finalizację partnerstwa. Sieci tematyczne będą ostatecznie składać się z 8-12 partnerów a grupy robocze z 6-8 partnerów. Zatem polskie miasta oraz instytucje mogą przyłączyć się do zatwierdzonych projektów URBACT II. Szczegóły na stronie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego oraz  projektu Urbact II.






O mnie
 
Dr inż arch. Małgorzata HANZL adiunkt w Zakładzie Projektowania Urbanistycznego Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej


Ankieta
 
Czy uważasz że ograniczanie indywidualnych gustów inwestorów w imię zachowania ładu przestrzennego jest potrzebne?
Tak i temu służy planowanie miejscowe
Nie, za to odpowiadają architekci. Oni to robią najlepiej i nie potrzebują dodatkowych przepisów regulujących ich twórczość
Uważam że oryginalność jest nadrzędną wartością nad zachowaniem ogólnego ładu
Nie wiem o czym mowa
 


Kategorie Bloga






Najnowsze komentarze
 
2016-06-03 10:46
Szara Ala do wpisu:
Legalizacja samowoli budowlanych w orzeczeniu TK
ten wyrok uratował nam życie ;) niestety w naszej gminie nie znali takich "nowych praw" ( ;))[...]
 
2016-03-04 10:44
walery do wpisu:
Wielkomiejski snob podmiejski
Gośka, skad tyle jadu i sarkazmu w tym tekście ? Zgadzam się , ze MPZP powinny szczegółowo[...]
 
2015-09-02 08:41
mojemiasto.org.pl do wpisu:
Niedorzeczność
Ja sama zrezygnowałam z auta na rzecz roweru kilka lat wstecz. Łódź nie jest najgorszym[...]
 
2015-09-02 01:21
E. do wpisu:
Niedorzeczność
Właśnie wróciliśmy z Trójmiasta... gdzie wybraliśmy się pociągiem z rowerami. Nieporównywalnie![...]
 
2015-05-29 15:58
majka.skowron do wpisu:
O katastrofie - sagi odcinek pierwszy
Zgadzam się 98% tego wpisu. 2% to przestarzały tabor autobusowy, którego w Łodzi nie mamy.