2012-03-22 19:04
 Oceń wpis
   

W ciągu ostatnich 50 lat średnia temperatura na Ziemi wzrastała najszybciej jak dotąd w historii. To fakt nie opinia. Naukowcy szacują średni wzrost temperatury na dalsze 3 do 9 stopni Celcjusza do końca stulecia. Tego rodzaju zmiany będą miały daleko idące konsekwencje dla nas wszystkich, nie będą dotyczyły rzeczy odległych ale tych jak najbardziej bliskich.

Globalne wahania temperatury w latach 1850-2007
Źródło ilustracji:
http://switchboard.nrdc.org/blogs/kbenfield/nine_low-tech_steps_for_commun.html


Dla zmniejszenia konsekwencji wzrostu temperatury w naszym najbliższym otoczeniu potrzebne będą zmiany. Poczynając od redukcji przyczyn czyli zmniejszenia emisji CO2 po zmiany o charakterze adaptacyjnym.
Najprostszy repertuar proponowanych interwencji to:
1. wprowadzenie zieleni do miast - w postaci skwerów, parków, zieleni przyulicznej, a także ogrodów miejskich służących produkcji żywności. Celowość tego rodzaju działań ma szanse znaleźć uzasadnienie nie tylko jeśli brać pod uwagę zwiększoną podaż miejskiej zieleni, ale również efekty upraw a także cele społeczne - możliwość tworzenia relacji społecznych wśród osób zajmujących się kultywacją roślin.
2. istotnym skutkiem zmian klimatycznych będzie osuszanie powierzchni ziemi stąd tak ważne stanie się zatrzymywanie na jak największą skalę wód powierzchniowych poprzez lokalizację zbiorników retencyjnych o różnej wielkości, poszerzanie koryt rzecznych, renaturyzację cieków, etc.
3. stosowanie jasnych kolorów powierzchni dachów oraz nawierzchni - dla zwiększania odbijania światła słonecznego, zmniejszania absorbcji promieni słonecznych
4. poważne traktowanie zagrożenia wynikającego z czekającego nas podniesienia poziomu morza i zagrożeń wynikających z gwałtownych wyładowań atmosferycznych, w tym dla dużych płaskich obszarów - zagrożeń w postaci tornad i w mniejszej skali silnych wiatrów. Ta grupa czynników wpływa w istotny sposób na możliwy sposób kształtowania architektury - przykładowo budynki wysokie, dla których jedyną możliwą drogą ewakuacji są szyby dźwigowe stają się bardzo niebezpieczne w sytuacji zagrożenia brakiem stałego zasilania, etc.

Listę niezbędnych wskazań można dowolnie rozszerzać uwzględniając zalecenia związane z ograniczeniami transportu wynikające z obecności wymieszanych funkcji miejskich, a także potrzebę zwiększania intensywności zagospodarowania miast, czy zagadnienia zrównoważonego transportu.
Do napisania tego postu zainspirowała mnie lektura artykułu z którego pochodzi cytowany powyżej wykres, autor Kein Beinfield, tytuł:
Nine low-tech steps for community resilience in a warming climate. Dyskusja na tematy związane ze zmianami klimatu nasila się w skali globalnej równolegle z tym jak zagrozenia ze zmianami związane stają się coraz bardziej realne.




O mnie
 
Dr inż arch. Małgorzata HANZL adiunkt w Zakładzie Projektowania Urbanistycznego Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej


Ankieta
 
Czy uważasz że ograniczanie indywidualnych gustów inwestorów w imię zachowania ładu przestrzennego jest potrzebne?
Tak i temu służy planowanie miejscowe
Nie, za to odpowiadają architekci. Oni to robią najlepiej i nie potrzebują dodatkowych przepisów regulujących ich twórczość
Uważam że oryginalność jest nadrzędną wartością nad zachowaniem ogólnego ładu
Nie wiem o czym mowa
 


Kategorie Bloga






Najnowsze komentarze
 
2016-06-03 10:46
Szara Ala do wpisu:
Legalizacja samowoli budowlanych w orzeczeniu TK
ten wyrok uratował nam życie ;) niestety w naszej gminie nie znali takich "nowych praw" ( ;))[...]
 
2016-03-04 10:44
walery do wpisu:
Wielkomiejski snob podmiejski
Gośka, skad tyle jadu i sarkazmu w tym tekście ? Zgadzam się , ze MPZP powinny szczegółowo[...]
 
2015-09-02 08:41
mojemiasto.org.pl do wpisu:
Niedorzeczność
Ja sama zrezygnowałam z auta na rzecz roweru kilka lat wstecz. Łódź nie jest najgorszym[...]
 
2015-09-02 01:21
E. do wpisu:
Niedorzeczność
Właśnie wróciliśmy z Trójmiasta... gdzie wybraliśmy się pociągiem z rowerami. Nieporównywalnie![...]
 
2015-05-29 15:58
majka.skowron do wpisu:
O katastrofie - sagi odcinek pierwszy
Zgadzam się 98% tego wpisu. 2% to przestarzały tabor autobusowy, którego w Łodzi nie mamy.