2009-10-23 22:02
 Oceń wpis
   

Budowa zbiornika obok Zapory Trzech Przełomów na rzece Jangcy stała się źródłem klęski ekologicznej. Nikt nie jest w stanie przewidzieć ostatecznego rozmiaru zniszczeń. Pod wodą znalazły się liczne miasta i wsie a także zakłady przemysłowe, co spowodowało krytyczne zanieczyszczenie ponad 600 km biegu najdłuższej chińskiej rzeki. Zanieczyszczenie o nieodwracalnym charakterze i rozmiarze. Jak pisze Aleksandra Stanisławska w Rzeczypospolitej w artykule Gwałt na Jangcy: nawet chińskie władze przyznają że to co miało być symbolem potęgi Chin, wymknęło się spod kontroli.


Źródło: http://earthobservatory.nasa.gov

A miało być tak pięknie.. Tama jest największą tego typu budowlą na świecie - wyprzedziła brazylijską Itaipu Dam. Wydajność wg projektu miała wynosić 85 bilionów kW/h. Utworzenie zbiornika przyczyniło się do wyeliminowania corocznych powodzi. Zapora Trzech Przełomów zatrudniała podczas budowy 25 000 pracowników. Budżet inwestycji wynosił 24 biliony $.  Budowa tamy trwała 13 lat.


Źródło: http://cayankee.blogs.com/

Konstrukcja od początku była krytykowana ze względu na ogromne koszty społeczne. Wymagała przesiedlenia ponad miliona osób oraz zalania wodami zbiornika 1200 miasteczek i wsi. W nieodwracalny sposób zmieniono środowisko życia ludzi i zwierząt. Zalane zostały liczne szpitale, cmentarze i fabryki, które stały się źródłem trucizn. Zalanie pól uprawnych spowodowało rozpuszczenie w wodzie rzeki nawozów i pestycydów. Dodatkowo swoje trzy grosze dołożyło wykorzystanie rzeki jako kanału żeglugi śródlądowej. Jangcy stała się jednym z największych ścieków świata. Wymierają zwierzęta i rośliny, a zamieszkałej na brzegach ludności brakuje wody pitnej.

Pozostaje pytanie - czy działania w takiej skali mają sens. I czy rzeczywiście są potrzebne? Czy gigantomania, rozdmuchane inwestowanie, propaganda sukcesu, niepohamowana żądza zarobków kosztem: ludzi, przyrody, zwierząt, zabytków kultury, wszystkiego co cenne powinno mieć miejsce. Bez umiaru i bez sensu. I obawiam się - nie tylko w Chinach.

Informacje o budżecie i mocy zaczerpnięte zostały z http://cayankee.blogs.com

Poniżej zwiastun filmu "W górę rzeki Jangcy" który w przejmujący sposób ilustruje  powyższe problemy.

Oraz prezentacja zmian, w tym przede wszystkim rozmiaru zalanych terenów związanych z tak znacznym spiętrzeniem wód rzeki Jangcy:

 

Tagi: ekonomia, energetyka, przyroda, przestrzenne, urbanistyka, zagospodarowanie

Komentarze

2013-09-25 10:31:26 | *.*.*.* | taki
Re: Gigantomania a klęska ekologiczna [1]
fajna platforma blogowa, no i Twoj blog skomentuj
2013-09-25 21:10:41 | *.*.*.* | mojemiasto.org.pl
Dziękuję, mnie również się podobają. Choć ostatnio trochę mniej mam na nie czas (: skomentuj
2009-10-25 14:22:08 | 85.89.183.* | cylodz
Trochę sensu w tym jednak jest [2]
Prócz olbrzymich szkód wydaje się, że ta inwestycja przynosi też pewne korzyści.
Oto one: 1. Moc zainstalowanych do tej pory urządzeń to 21 515 MW. Dla porównania moc zainstalowana w Polsce w całym KSE wyniosła
34 922 MW (2008 rok)
2. Rocznie 100 milionów ton emisji CO2 mniej
3. Elektrownia zdolna do pokrycia szybko zmieniającego się sznytowego obciążenia

Pozdrawiam. skomentuj
2009-10-25 14:23:38 | 85.89.183.* | cylodz
Prócz niepowetowanych szkód wydaje się, że ta inwestycja przynosi też pewne korzyści.
Oto one: 1. Moc zainstalowanych do tej pory urządzeń to 21 515 MW. Dla porównania moc zainstalowana w Polsce w całym KSE
wyniosła 34 922 MW (2008 rok) 2. Rocznie 100 milionów ton emisji CO2 mniej 3. Elektrownia zdolna do pokrycia szybko
zmieniającego się szczytowego obciążenia

Pozdrawiam. skomentuj
2009-10-25 21:26:20 | *.*.*.* | mojemiasto.org.pl
Po namyśle w pierwszej chwili rzeczywiście pojawił się u mnie odruch buntu - i to zarówno po tym co napisała @infolinka
jak i po ostatniej wypowiedzi. Ale to racja. Jeśli się zastanowimy nad kosztami społecznymi budowy piramid, świątyń
starożytnych Inków, czy z nowszych przykładów - wielkich inwestycji Haussmana w Paryżu. Wszędzie koszty są ogromne. A
współcześnie nikt już o tym nie pamięta. Zbiornik w Solinie choć ileś mniejszy - też przecież był krytykowany w trakcie
powstawania i tuż po. Każdy kij ma dwa końce. I co dwie (a jeszcze lepiej kilka) głów to nie jedna :). skomentuj
2009-10-24 17:39:48 | *.*.*.* | infolinka
Re: Gigantomania a klęska ekologiczna [0]
Gigantomania jest domeną rozwiniętych oraz prężnie rozwijających się cywilizacji. Jednym z motorów napędzających dążenia do
stawiania gigantycznych budowli jest chęć ugruntowania pozycji i podkreślenia potęgi kraju. Zarazem jest to demonstracja siły i
majątku jakimi dysponują przedstawiciele władzy ...ale bywa że budowlę stawia się by podbić serce kobiety :)

Nie pamiętam autora, ale mogę polecić lekturę przyjemną do poczytania "O gigantomanii u dawnych". skomentuj
2009-10-23 22:51:43 | 195.74.48.* | michal b
Re: Gigantomania a klęska ekologiczna [1]
polecam film "w górę Jangcy" - dobra ilustracja do tego tematu, jak coś to mogę udostępnić ;) skomentuj
2009-10-23 23:02:07 | *.*.*.* | mojemiasto.org.pl
Dziękuję - święta racja. Skorzystałam z podpowiedzi i dodałam trailer :). A film też bym chętnie zobaczyła .. skomentuj
2009-10-23 22:49:02 | *.*.*.* | srebrnooka
Re: Gigantomania a klęska ekologiczna [1]
mali ludzie - duże problemy (i dla takich komentarzy warto być niepoprawnym politycznie :-) skomentuj



O mnie
 
Dr inż arch. Małgorzata HANZL adiunkt w Zakładzie Projektowania Urbanistycznego Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej


Ankieta
 
Czy uważasz że ograniczanie indywidualnych gustów inwestorów w imię zachowania ładu przestrzennego jest potrzebne?
Tak i temu służy planowanie miejscowe
Nie, za to odpowiadają architekci. Oni to robią najlepiej i nie potrzebują dodatkowych przepisów regulujących ich twórczość
Uważam że oryginalność jest nadrzędną wartością nad zachowaniem ogólnego ładu
Nie wiem o czym mowa
 


Kategorie Bloga






Najnowsze komentarze
 
2016-06-03 10:46
Szara Ala do wpisu:
Legalizacja samowoli budowlanych w orzeczeniu TK
ten wyrok uratował nam życie ;) niestety w naszej gminie nie znali takich "nowych praw" ( ;))[...]
 
2016-03-04 10:44
walery do wpisu:
Wielkomiejski snob podmiejski
Gośka, skad tyle jadu i sarkazmu w tym tekście ? Zgadzam się , ze MPZP powinny szczegółowo[...]
 
2015-09-02 08:41
mojemiasto.org.pl do wpisu:
Niedorzeczność
Ja sama zrezygnowałam z auta na rzecz roweru kilka lat wstecz. Łódź nie jest najgorszym[...]
 
2015-09-02 01:21
E. do wpisu:
Niedorzeczność
Właśnie wróciliśmy z Trójmiasta... gdzie wybraliśmy się pociągiem z rowerami. Nieporównywalnie![...]
 
2015-05-29 15:58
majka.skowron do wpisu:
O katastrofie - sagi odcinek pierwszy
Zgadzam się 98% tego wpisu. 2% to przestarzały tabor autobusowy, którego w Łodzi nie mamy.