2013-03-28 13:36
 Oceń wpis
   

Zadziwia mnie polityka transportowa mojego miasta. W teorii deklarowane są hasła, które w praktyce nie znajdują najmniejszego potwierdzenia. Najwięcej absurdów objawia się w ramach polityki teoretycznie "pro-rowerowej". Mówi się o realizacji założeń Karty Brukselskiej do roku 2020, kiedy to 15% mieszkańców miasta ma używać roweru jako podstawowego środka transportu.

Tymczasem traktowanie zapału mieszkańców Łodzi do rowerowania całkowicie nie potwierdza przyjętych założeń. Prześledźmy to na przykładzie jednego z absurdów, który zapewne będzie nam towarzyszył jeszcze przez czas dłuższy. Otóż na czas remontu ulicy Piotrkowskiej, która służy rowerzystom od lat kilku jako podstawowy ciąg transportowy w kierunku północ-południe w obszarze śródmiejskim, zamknięto dla tej grupy użytkowników ulicy przejazd na remontowanym odcinku pomiędzy ulicami Mickiewicza i Nawrot-Zamenhofa. W zamian na nawierzchni ulicy Zamenhofa pojawił się krótki odcinek drogi dla rowerów tworząc tam tzw. kontrapas. Wjazdowi na tenże odcinek towarzyszy znak drogowy z napisem "objazd dla rowerów". Patrząc od strony głównej ulicy miasta mogłoby się wydawać że wszystko jest w najlepszym porządku. Jeśli jednak zaufać projektantowi tegoż "rozwiązania" transportowego i podążyć wspomnianym objazdem czeka nas spory zawód. Kontrapas kończy się przed skrzyżowaniem z kolejną przecznicą i przekroczenie skrzyżowania rowerem możliwe jest albo - pod prąd - a więc niezgodnie z przepisami, albo po pasach dla pieszych - a więc niezgodnie z przepisami, albo należy odbyć spacer, przeprowadzić rower przez ulicę i następnie jadąc bardzo ruchliwą Al. Kościuszki, narazic się na potrącenie przez samochody jadące tam zazwyczaj z prędkością powyżej dopuszczalnej. Najlepiej w ogóle zsiąść z roweru i pójść na piechotę. Co kto woli. Z całą pewnością tak realizowana polityka "prorowerowa" nie zakończy się sukcesem. Tym bardziej że nie jest to jedyny taki przypadek.


Komentarze

2013-12-19 09:27:36 | *.*.*.* | rzucanie palenia
Re: Polityka zniechęcania do rowerowania [0]
W naszym kraju nie istnieje coś takiego jak kultura kierowców. Od tego trzeba zacząć... skomentuj
2013-12-06 16:29:33 | *.*.*.* | sportprofit
Re: Polityka zniechęcania do rowerowania [0]
Polityka swoją drogą, często to tylko czcze gadanie, ale kultura kierowców to chyba większy problem. skomentuj
2013-04-23 20:20:15 | *.*.*.* | oprocentowanie lokat bankowych
Re: Polityka zniechęcania do rowerowania [3]
Ja jestem bardzo pozytywnie zaskoczona tym, ze w tym roku w Warszawie powstało tyle nowych stacji z rowerami do wypożyczenia tylko
szkoda, że w takim tempie nie powstają nowe ścieżki rowerowe. skomentuj
2013-09-03 12:02:54 | *.*.*.* | chudnij-szybko.pl
Fakt, nie powstaje ich może bardzo dużo, ale nie wiem czy wiecie, że w Warszawie jest zgoda na wykorzystanie pod ścieżki
rowerowe wałów nadwiślańskich! Jak wszystko się uda, to powstanie piękna trasa z południa na północ! Nic tylko trzymać kciuki. skomentuj
2013-06-08 01:44:33 | *.*.*.* | inwestycje-finanse
Szkoda tylko, że z tym systemem są tak olbrzymie problemy- rezerwacje, których nei było, trudności z wypożyczeniem i oddaniem
roweru (notoryczne sytuacje, gdy ktoś jeździ godzinę, a naliczane mu są 24 godziny) oraz - co najgorsze - warcholstwo polaków
i brak poszanowania dla publicznego mienia. To wszystko sprawia, że cała ta idea veturilo traci naprawdę dużo. skomentuj
2013-08-16 01:45:36 | *.*.*.* | konsolidacja-kredytow.com
Zwłaszcza warcholstwo Polaków daje się ostatnio we znaki - rowery są naprawdę w bardzo opłakanym stanie, a na wielu z nich
wręcz niemożliwa jest bezpieczna jazda. A miało być tak pięknie... skomentuj
2013-04-15 21:14:10 | *.*.*.* | porównanie lokat
Re: Polityka zniechęcania do rowerowania [0]
Że ja już nie wspomnę o idiotycznym ograniczeniu prędkości do 10 km/h w pewnych miejscach..
Ktoś próbował jechać z taką prędkością? Bo ja tak, i przy takiej prędkości niemożliwa jest komfortowa przejażdżka. skomentuj
2013-04-11 15:27:45 | 62.22.72.* | BałutyWelcomeTo
Re: Polityka zniechęcania do rowerowania [6]
Z drugiej jednak strony, miasto stara się zwiększyć infrastrukturę rowerową. Nie mówię, że jest idealnie, ale nie wolno nie
zauważyć nowo budowanych dróg, łączników, przejazdów itd. To, że kontrapas na Zamenhofa nie jest zbyt fortunny nie przekreśla
całości polityki rowerowej. skomentuj
2013-04-26 09:44:38 | *.*.*.* | mojemiasto.org.pl
Tyle że to jest jedna z najważniejszych drog rowerowych w mieście. To zniechęca do rowerowania całą masę osób. Z tegoż
kontrapasa można przejściem dla pieszych skręcić w lewo (zgodnie z przepisami prowadząc rower) i dalej bardzo zdezelowanym
chodnikiem (wczoraj o mało nie straciłąm zębów po upadku na obluzowanej płycie) przemieścić się lawirując między pieszymi,
których tam dużo, w stronę Alei Mickiewicza. skomentuj
2013-05-17 11:58:49 | 62.22.72.* | BałutyWelcomeTo
Zgadzam się, że infrastruktura jest niewystarczająca. Natomiast nie można nie zauważyć pozytywnych trendów:
1. budowa nowych DDR (na Widzew, na Zarzew, na Teofilów, wzdłuż Woj. Polskiego)
2. budowa przejazdów
3. ogromna liczna stojaków
4. możliwość przewożenia rowerów komunikacją miejską
Także jeśli coś oceniamy i krytykujemy, to zauważmy także ta drugą stronę. skomentuj
2013-05-23 10:31:31 | *.*.*.* | mojemiasto.org.pl
Na obrzeżach może owszem. Ale niestety mieszkając w Śródmieściu całkowicie nie mam się czym zachwycać. Jeżdżąc
ostatnio codziennie Wólczańską i Kościuszki nie umiem zrozumieć braku pasów rowerowych namalowanych farbą olejną na
jezdni. To są minimalne koszty. A mogłyby oszczędzić zdrowie wielu osób. skomentuj
2013-05-23 16:26:01 | 62.22.72.* | BałutyWelcomeTo
Na Kościuszki to chyba nie za bardzo da się wymalować pasy. Co do Wólczańskiej zgoda. Z drugiej strony po remoncie
- Piotrkowska będzie bardzo przyjazna rowerzystom. Nie chcę się powtarzać ale nawet te argumenty to są żadne
argumenty. To są przykłady na to, że jeszcze jest wiele do zrobienia, natomiast nie jest potwierdzenie, że nic się
nie robi. Pozdrawiam skomentuj
2013-05-26 16:34:57 | *.*.*.* | mojemiasto.org.pl
Dlaczego miałoby się "nie dać"? Czy prędkość projektowa aut w tej ulicy naprawdę musi być tak znaczna? Przecież
to jest środek miasta. Parking wzdłuż też nie jest potrzebny wszędzie, w miejscach gdzie robi się nazbyt wąsko
mogłoby go nie być. Z całym szacunkiem ale tak mało się dzieje w tym zakresie w porównaniu do innych miast,
nawet niedużych i w bezpośrednim pobliżu, typu Konstantynów że jednak się nie zgodzę. A jeśli już się robi to
są to rozwiązania odcinkowe, nie tworzące systemu albo wręcz idiotyczne - typu pas namalowany na fragmencie
Sterlnga gdzie nawierzchnia jest skrajnie nierówna i który liczy raptem 20m długości. Albo ścieżka
"pieszo/rowerowa" na fragmencie Kosciuszki gdzie nie dość że jest pełno ludzi to jeszcze pyty chodnikowe
klawiszują. skomentuj
2013-06-04 14:10:13 | 62.22.72.* | BałutyWelcomeTo
Zgadzam się, że dzieje się mało. Za mało. Jednak nie zgadzam się, że nic się nie dzieje, bo wg mnie obecna
władza jest chyba najbardziej rowerowa z tych jakie były. Opór materii w postaci urzędników i ZDiTu to już
zupełnie inna kwestia. skomentuj



O mnie
 
Dr inż arch. Małgorzata HANZL adiunkt w Zakładzie Projektowania Urbanistycznego Instytutu Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej


Ankieta
 
Czy uważasz że ograniczanie indywidualnych gustów inwestorów w imię zachowania ładu przestrzennego jest potrzebne?
Tak i temu służy planowanie miejscowe
Nie, za to odpowiadają architekci. Oni to robią najlepiej i nie potrzebują dodatkowych przepisów regulujących ich twórczość
Uważam że oryginalność jest nadrzędną wartością nad zachowaniem ogólnego ładu
Nie wiem o czym mowa
 


Kategorie Bloga






Najnowsze komentarze
 
2016-06-03 10:46
Szara Ala do wpisu:
Legalizacja samowoli budowlanych w orzeczeniu TK
ten wyrok uratował nam życie ;) niestety w naszej gminie nie znali takich "nowych praw" ( ;))[...]
 
2016-03-04 10:44
walery do wpisu:
Wielkomiejski snob podmiejski
Gośka, skad tyle jadu i sarkazmu w tym tekście ? Zgadzam się , ze MPZP powinny szczegółowo[...]
 
2015-09-02 08:41
mojemiasto.org.pl do wpisu:
Niedorzeczność
Ja sama zrezygnowałam z auta na rzecz roweru kilka lat wstecz. Łódź nie jest najgorszym[...]
 
2015-09-02 01:21
E. do wpisu:
Niedorzeczność
Właśnie wróciliśmy z Trójmiasta... gdzie wybraliśmy się pociągiem z rowerami. Nieporównywalnie![...]
 
2015-05-29 15:58
majka.skowron do wpisu:
O katastrofie - sagi odcinek pierwszy
Zgadzam się 98% tego wpisu. 2% to przestarzały tabor autobusowy, którego w Łodzi nie mamy.